Obklady patří mezi eso v rukávu mnoha interiérových designérů, mě nevyjímaje. Při správném výběru dokážou v prostoru navodit kýženou atmosféru (komorní, uklidňující i energickou) a podtrhnout zvolený styl místnosti.
Volba správného materiálu, formátu, struktury i barevného odstínu však vyžaduje konceptuální myšlení v souvislostech, s čímž si často poradí jen zkušený profesionál. Nahlédněte pod pokličku práce designéra – nastíním vám, co vše musím při procesu výběru moderních obkladů zohlednit a co neopomenout. Výběr obkladů nemůže probíhat izolovaně Když si projdete nabídku e-shopů zaměřených na prodej moderních obkladů, určitě narazíte na pár kousků, nad kterými vaše srdce zaplesá a vnitřní já odpoví „tak tyhle chci“. Při návrhu interiéru ale tímto způsobem postupovat nelze. Konkrétní typ obkladů je třeba vždy vybírat s ohledem na konkrétní prostor a jeho ucelenou koncepci, ať už jde o atmosféru, či kombinaci se zařizovacími předměty. Jako designér si proto vždy zajistím vzorky obkladů a zkouším je kombinovat s podlahovou krytinou, dlažbami či materiály pro výrobu nábytku. Důležitou roli hraje i praktičnost a náročnost údržby, a to zejména v prostoru koupelen. Z tohoto hlediska se často přikláním k velkoformátovým obkladům a dlažbám, které vypadají luxusně a současně se díky minimálnímu počtu spár snadno udržují. Zásadní roli hraje věrnost a přirozený vzhled Moderní obklad musí vynikat svým přirozeným a důvěryhodným vzhledem. Proto designéři upřednostňují přírodní materiály v čele s přírodním kamenem. Obklady z kamene patří vzhledem i vlastnostmi mezi nejlepší obkladové materiály vůbec. Snadno se udržují, svůj poutavý vzhled a jedinečnou strukturu si uchovají v podstatě navěky a uživatele neomrzí. Když s klienty řeším, na jaké materiály obklady vsadit, přírodní kámen jednoznačně doporučím. Stejně je na tom luxusní dlažba z přírodního kamene, která je krásná na pohled a příjemná na dotyk. Při realizaci však musí klient počítat jak s vyšší cenou, tak náročnější instalací, která souvisí s vysokou hmotností materiálu. Řešením jsou pak samozřejmě také imitace přírodních materiálů (kamene, dřeva). Při výběru keramické nebo betonové dlažby, která napodobuje strukturu jiného materiálu, ale musím jako designér vybírat obzvláště pečlivě. Aby byl obkladový materiál věrohodný a nepůsobil lacině, volím zpravidla z vyšších kvalitativních a cenových kategorií. Designér se musí vypořádat s trendy i představami klientů Jako interiérový designér musím respektovat představy klienta a reagovat i na aktuální trendy nebo preferované architektonické směry. Do značné míry se to týká právě výběru obkladů, kterými lze kýžený styl umocnit či podtrhnout. Designové obklady stěn v retro stylu s květinovými motivy, patchworkem nebo zrnitou strukturou teraca jsou dobrým příkladem toho, co je v kurzu a současně do soudobého interiéru pasuje. Tyto výrazné designové obklady by však měly být v prostoru v přiměřeném množství, aby dokázaly zdůraznit konkrétní části interiéru. Kombinace s dalšími materiály pak vyžaduje o to pečlivější a opatrnější přístup. Volba moderních obkladů je pro mě jakožto designéra velkou výzvou. Vždy musím zohlednit řadu faktorů, aniž bych se nechala zlákat aktuálními trendy, které po čase zpravidla pominou. Výběr nadčasových designů a materiálů v čele s přírodním kamenem je vždy sázkou na jistotu. Zásadní je vždycky dialog s klientem, který by měl být otevřený nápadům či výtkám designéra a jemuž bude důvěřovat.
1 Comment
Jak efektivně, rychle a za dobrou cenu lze prodat nemovitost? Dovolte mi podělit se o nedávnou zkušenost s prodejem nemovitosti v pražských Vršovicích.
Jsem interiérový architekt a v poslední době mám poptávky na návrh interiéru, jehož výstupem jsou fotorealistické vizualizace, které primárně slouží jako podpůrný materiál při prodeji nemovitosti ať již existujícího staršího bytu nebo nového developerského projektu. Byt se prodává jako prázdný, bez zařízení či není vůbec ještě postaven. Málokdo si dokáže představit, jak prázdný či nedej bože neexistující prostor může vypadat a vyhovovat novým majitelům. K mé nedávné zkušenosti s prodejem bytu ve Vršovicích. K inzerci se připojí vizualizace budoucího vzhledu bytu a dispoziční řešení. Samozřejmostí by měl být fakt, že byt je adekvátně na prodej připraven, tedy odstraněny veškeré závady, vymalováno, uklizeno takzvaně „bezchybný vzhled“. Dále je nutno podotknout, že pokud chceme vzbudit skutečnou představu, že se jedná o vysněné krásné bydlení, tak vizualizace musí být v té největší kvalitě, aby se nelišila od fotografie. Na trhu je možno si vybrat mezi různými vizualizéry, kteří pracují buď na volné noze nebo se obrátit na větší studia. Dle mé zkušenosti, čím věrohodnější vizualizace, tím lepší vizualizér, kvalitnější a dražší softwear a logicky i vyšší cena. Nyní ke konkrétnímu prodeji bytu ve Vršovicích a to ve faktech:
Pozadí prodeje:
Věřím a vršovický příklad jasně dokazuje, že investice do vizualizací může značně urychlit a zefektivnit prodej nemovitosti. Při současných vysokých cenách nemovitostí investice do vizualizací tvoří poměrově velmi malou částku a její přínos je mnohonásobný. Jak koronavir 2020 změnil vnímání pojmu „domov“ a co si z toho můžeme odnést do nového roku 20211/11/2021 V úvodu každého roku píši o tom, jaké budou trendy v oblasti interiérového designu pro daný rok. Jaké barvy či materiály budou „in“a zdali budou v kurzu nějaké styly. Letos jsem se avšak rozhodla pro změnu tématu. Nebudu psát o trendech, ale podívám se na to, co se jeví jako aktuálnější tématika - koronavir a dopady na náš život doma. Vše začíná v bodě, kdy jsme najednou byli nuceni trávit mnohem větší podíl času doma. Mluvím o jaře 2020. Zavřené obchody, omezení provozů podnikání, práce z domova, děti které ráno nevyrazí do školy a učí se formou distanční výuky. Pro mě osobně šok a dle reakcí mého okolí jsem v tom nebyla sama. A tak pracujeme z domova, děti sedí před počítačem, naši blízcí jsou nám nějak netypicky pořád na blízku. Neobvyklé. Postupem času objevujeme ve svých domovech nové okamžiky. Objevíme prostor v bytě, kde se cítíme dobře a ten se stane naší „zašívárnou“. Také mnohem intenzivněji vnímáme věci, které nás před koronou lehce iritovali. Nefunkční či nedodělané věci v bytě nás mnohem více obtěžují jen prostě tím, že je máme více na očích a jsme nuceni je více vnímat. Objevujeme v sobě nové pocity a více cítíme potřebu trávit čas v prostoru, který je funkční a zároveň se v něm můžeme cítit dobře. Náš domov najednou hraje jednu z klíčových rolí v novém korona životě. Pro mnohé se otevírají neobjevené obzory v životním stylu a to se promítá do fungování doma:
Kdybych měla jako interiérový designér vybrat jedno hlavní témata z této oblasti z roku 2020, tak by to bylo téma práce z domova a tím pádem „domácí kancelář“. Dovolte mi se podělit o pár tipů na to, jak ji řešit. Navíc, tak jak se vyvíjí současná situace si myslím, že se nebude jednat o dočasné řešení a že domácí kancelář nebo pracovní kout se možná zabydlí v našich interiérech nastálo. Domácí kancelář – pracovní kout Téma bych ještě zůžila tím, že ne každý má doma prostor dedikovat separátní místnost, která bude sloužit jako pracovna. Většina lidí hlavně ve městech bojuje s nedostatkem místa a proto se zaměřím na to, jak vyřešit pracovnu v rámci bytů ve městech. Jako základní princip pro vytvoření pracovního koutu bych považovala najít vhodné místo v bytě, kde je v ideálním případě dostatek denního světla. Tento bod bych brala jako prioritu při posuzování toho, kde má být pracovní kout umístěn. K základnímu vybavení patří pracovní stůl a správně zvolená pracovní židle, která splňuje ergonomická pravidla. Dále bych zvážila bych kolik úložných prostor je potřeba a zdali by měly být otevřené či uzavřené. Ne každému vyhovuje pohled na pracovní věci, papíry, počítač a preferuje „čisté“ řešení, kde se vše schová a uzavře. Nezapoměla bych na důležitost správného osvětlení a na stůl bych umístila lampu, aby byla pracovní plocha dostatečně nasvícená a netrpěly naše oči. Samostatnou kapitolou je to, jak si poradit s kabely, respektive jakým způsobem je schovat. Podívejte se na inspirační fotky, které Vám pomohou při tvorbě vlastního pracovního koutu. #1 Domácí pracovna jako součást obývacího pokoje. Pracovní deska stolu a úložné prostory stylově a materiálově navazují na nábytek obývací stěny. Pracovna tak nenásilně navazuje na obývací nábytek a proto tolik nenarušuje obývací místnost. #2 Domácí pracovna umístěna do ložnice. Častým standardem jsou v ložnici vestavěné skříně. Na skříně je možné navázat stolovou deskou a vytvořit, ideálně v blízkosti okna, pracovní kout. Ač se v této místnosti mísí oddychová a pracovní zóna bytu, nejedná se násilné spojení. #3 Pracovní kout pro dvě osoby v minimalistickém pojetí. Pokud máme v bytě nezastavěnou příčku můžeme jednoduše a poměrně levně vytvořit pracovní stůl z desky, kterou umístíme do niky. K tomu židle, osvětlení a jednoduchý pracovní kout je na světě. #4 Chytrý nábytek do malých prostor. A pokud máme skutečně málo prostoru a pracovní kout nechceme v interiéru přiznat, můžeme sáhnout po tomto chytrém řešení. Prostorově nevýrazný stůl, který po vyklopení nabízí úložné prostory a ve složeném stavu vše do sebe schová. #5 organizéry a řešení kabelů. A jak se říká, detaily dělají design a tak poslední tip bych chtěla věnovat organizaci na pracovním stole včetně kabelů, aby na pracovním stole nevznikal nepořádek. Doporučuji zvážit vestavné zásuvky, pořadače kabelů a organizéry. Není třeba chodit daleko, největší skandinávský obchodní dům s nábytkem je má v nabídce. Závěrem tohoto aktuálního tématu koronavirus bych se chtěla zaměřit na jeho pozitivní dopady. Dle statistik spotřebitelského chování trh v oblasti produktů na vylepšení domáctnosti, domu, zahrady zaznamenal zvýšenou poptávku. Mohli jsme sledovat, že lidé nakupovali v hobby marketech, on line obchody s nábytkem neměli nouzi o objednávky a trh se zbožím na vylepšení domova v období korony prospíval. A to je dobrá zpráva, rčení „můj dům, můj hrad“ získalo na relevanci! Autor článku: Markéta Killi Obrazový materiál zdroj: Pinterest
Vstoupili jsme do roku s krásným číslem 2020. Mnozí z nás se rádi inspirují, co nám přinášejí trendy v interiérovém designu v letošním roce. Pojďme se podívat na výběr z trendů v interiérovém designu a při té příležitosti se třeba i zamyslet nad tím, zdali by se nedalo něco z nich aplikovat v našich domovech, abychom si tento rok užili obklopeni krásou. # 1 trend - Interiéry v neutrálním barevném schématu Neutrální barvy vytvářejí nadčasové a harmonické interiéry, které díky svým tlumeným barvám nedráždí oko a tím pádem navozují v interiéru příjemou a uvolňující atmosféru. V roce 2020 se budou používat neutrální barvy odstínů šedé a béžové, tentokrát však spíše v teplém odstínu. # 2 trend – samet Samet nemusí být každého šálek kávy, nicméně již další sezónu zůstává v kurzu. Je to příjemný a luxus budící materiál, který se bude používat nejen na sedací nábytek, ale i na dalších méně očekávaných místech. Sametové čalouněné čela postelí, očalouněné dveře nábytku, rámy zrcadel a další zajímavá umístění. Využití sametu můžeme vidět nejen v neutrálních barvách, ale i v odvážných odstínech v modré, oranžové nebo starorůžové. Možnosti uplatnění sametu budou tento rok skutečně široké. # 3 trend – černo bílý interiér Bílá a černá jsou barvy na samotném začátku a konci barevného spektra. Kombinace těchto dvou barev je založená na výrazném konstrastu. Tento kontrast umožňuje vytvářet zajímavé interiéry, které mají náboj. Tomuto střídmému barevnému schématu sluší kombinace s barvami jako je zelená např. formou živých rostlin, nebo s trendovými kovy jako je zlatá, mosaz či měd. # 4 trend – květinový vzor na tapetách a textíliích Květinový motiv pro někoho může být neblahým připomenutím starých papírových tapet, které měly naše babičky. V moderním pojetí tohoto roku se avšak bavíme o obstraktních tvarech, navíc zobrazených ve výrazných barevných kombinacích. Nebojte se pustit kreativitu do interiéru a odměnou Vám bude živý a pozitivně laděný interiér, který Vás nabudí energií a optimismem. Návrat ověřené květinové klasiky avšak v moderní podobě roku 2020. # 5 trend – návrat černé Po jisté odmlce bude v tomto roce černá jedním z hlavních trendů 2020. V pojetí tohoto trendu je černá barva o výrazném zastoupení ve velkých plochách jako černá stěna, černé skříně či kuchyňská linky. Tento trend je odvážný, ale o to více zajímavý a originální. Bude se používat černá v matu, hlubokém matu a tato poloha ji činí ultra moderním a chic. Black is back! # 6 trend – zelená! Zelená barva a zeleň budou v tomto roce používány jako doplňková barva k již zmiňovaným neutrálním barvám či jako oživení černo bílých interiérů. Tato kombinace dobře funguje, protože přináší akcentní prvek do monochromatických barevných schémat. V předchozích dvou letech se co se týče zeleně hodně hovořilo o sukulentech, které byly trendovými rostlinami. Tento rok se bude i nadále používat zeleň v interiérech, často v pojetí XXL ve velkých květináčích a v podobě vzrostlých květin. V nábytcích můžeme vidět zelenou doplňující neutrální interiéry v nábytcích či doplňcích. # 7 trend – geometrické tvary V minulosti jsme zaznamenali široké použití geometrických tvarů. V trendech roku 2020 se s geometrickými tvary také počítá, tentokrát avšak ve více promyšlenější variantě. Geometrické motivy se používají v menších plochách jako třeba obkladech za kuchyňskou linkou, doplňcích, na tapetách na jedné akcentní stěně. # 8 trend – mramor Již několil let můžeme pozorovat velkou oblíbenost mramoru. I tento rok bude využití tohoto ušlechtilého materiálu nesmírně široké. Od použití v kuchyních a koupelnách, přes obklady stěn, jako součást nábytku kupříkladu desky na stolech, komodách až po luxusní doplňky. Od používání nejznámějsího mramoru Carrara (bílý mramor s kontrastním žilkováním) přes mramor v hnědé, černé i zelené. Právě zelený mramor bude v roce 2020 favorizovaným dekorem. Trend mramoru navazuje na staletími osvědčený ušlechtilý materiál, který dodá pocit luxusu a autentičnosti každému interiéru. Jako bytová architektka nevnímám trendy jako žádné dogma. Je však dobře o nich vědět a pokud Vás něco zaujalo a měli byste zájem o změnu interiéru, můžete se na mne obrátit. www.urbaninterior.cz
Svým klientům často říkám, že při práci s různými řemesly se hodně zabývám detaily. Ano, detaily. Co tím ale myslím? Přišla jsem na zajímavé zjištění…. To, co je důležitý detail pro jednoho (často se jedná o mne), pro druhého znamená něco, co by ho ani nenapadlo řešit (někteří řemeslníci), pro třetího naprosto zásadní věc (někteří osvícení řemeslníci) a pro čtvrtého něco, co je nad jeho rozlišovací možnosti (někteří klienti). Zajímavé, že ano? Přesto, pozornost k detailům, a to v jakékoli profesi, je zásadní pro kvalitní výstup. S kolegy z oboru hrajeme takovou hru „Že neuhodneš, co se mi zase dneska přihodilo?“. A tak se trumfujeme o zážitky, které nám naši dodavatelé zprostředkovali na různá témata. Zajímavým zjištěním je fakt, že ačkoli se připraví projektová dokumentace obsahující veškeré jak zásadní, tak i méně důležité detaily, tak pro některé jedince je problém si ji vůbec přečíst. A hlavně, prostor pro vlastní interpretaci je OBROVSKÝ. Ano, ač kóty a další specifikace by měly hovořit zcela jasně, stále zůstává velký prostor pro vlastní inovaci či „lepší“ řešení. Za dobu působení v tomto oboru jsem pochopila, že návrh interiéru na papíře je jedna věc, avšak realizace takového plánu je zcela odlišná záležitost. Klienti platí nemalé peníze za zpracování koncepce, vytvoření 3D modelu či vizualizace. Pak, když je projekt naplánován již dále nevyužijí služby zajištění realizace a autorského dozoru. Proč? Buď si myslí, že to zvládnou sami, protože mají třeba dobrou zkušenost s truhlářem, který jim před 5 lety dělal vestavěné skříně či jejich švagr to umí taky vymalovat... Klienti často vůbec nemají ponětí, co to znamená zajistit realizaci interiéru, jaká je časová náročnost a hlavně, jaký by měl být postup při realizaci. Návaznost jednotlivých řemesel a jejich koordinace je oblast, o které je potřeba něco vědět, aby řemesla na sebe plynule navazovala a z hlediska postupů si neodporovala. V této fázi jde o to, aby se zajistil ten nejlepší možný výsledek, který bude odpovídat původnímu návrhu interiéru a i v to v těch nejmenších detailech. Většina lidí vůbec neví, na co si dávat pozor při přebírání hotového díla od řemeslníků, nemají vycvičené oko a jsou ochotni přistoupit na výstupy, které z mého pohledu by byly vnímány jako nedostačující. Nebo naopak, mají zcela nerealistické požadavky, které nelze zrealizovat a komunikace s řemeslníky je pak náročná a frustrující pro obě strany. Závěrem bych doporučila klientům, věnujte se tomu, v čem jste dobří a své investované peníze do nemovitosti zhodnoťte na maximum. Jak? Najměte si odborníka, který Vám vytvoří kvalitní návrh interiéru jak po funkční, tak i estetické stránce. A hlavně, nezastavte se v půli cesty a ponechejte realizaci odborníkům, kteří budou bojovat za každý detail ve jménu kvalitního provedení! Oku lahodící detail potrubí u topení v obývacím pokoji. Materiálová katastrofa - obklad schodiště v kombinaci s kobercem a laminátovou podlahou s plastovýma lištama. "Když tu trubku přetřeme stejnou barvou jako stěny, tak to nebude tolik vidět!"
"Proč už tady není?!? Asi má zpoždění, je strašná zácpa, zavolej mu.... Nebere to! Vzala jsem si kvůli němu volno z práce a šéf se tvářil strašně kysele." Po 30 minutách. "Pořád nezvedá telefon, NO CHÁPEŠ TO?" Ne, nechápu to. Ono to totiž normálním způsobem uvažování pochopit ani nelze. Říkáte si, když mám zpoždění já a vím, že na mě někdo čeká, tak zavolám a omluvím se, že ano? Ne, v případě pana řemeslníka z příběhu v úvodu článku. Ten se už nikdy neukázal. Zůstaly po něm v bytě obkladačky, které měl v koupelně položit. Dalším paradoxem v tomto příběhu je to, že on za ty obkladačky zaplatil cca 8.000 Kč a nikdy se už neozval. Asi obkladač ALTRUISTA. Bravo! Další velkou kapitolou je komunikace s řemeslníky. Často si kladu otázku, mluvíme stejnou řečí? Řemeslníkům, se kterými na zakázkách pracuji jsem se naučila dávat tzv. projektovou dokumentaci. Nespoléhám se na to, co bylo řečeno a řadši zadání předám v písemné podobě. Jak se říká, co je psáno, to je dáno. Ne, ani co je psáno v případě některých řemeslníků nemusí platit, protože jejich KREATIVITA nezná mezí. Překvapení jsme pak všichni, já jako autor, nebohý investor a i pan dotyčný řemeslník, který je strašně překvapen tím, že se nám nelíbí, jak hezky to on sám vymyslel! Takových situací s řemeslníky jsem si při své práci na interiérech svých klientů zažila mnoho. A věřte mi, strávila jsem hodně času uvažováním nad tím, jak tomu porozumět. A k dnešnímu dni se mi to stále nepodařilo. Zdá se, jakoby tito řemeslníci tvořili velmi specifickou sortu lidí, která má ještě specifičtější způsob uvažování. Jiné vnímání času. Jiný způsob komunikace s lidmi. A na konec bych se chtěla skutečně upřímně omluvit všem kvalitním a spolehlivým českým řemeslníkům. Vím, že EXISTUJETE a díky, že jste! Ve své praxi Vás potkávám a spolupráce s Vámi mě velmi těší. Prosím pokračujte tak dále, vřelé díky! Markéta Aniolová Interiérový designér/bytový architekt Co Čech, to kutil.
Co česká manželka, to bytová architektka……. Mám ráda a upřímně obdivuji lidi, kteří v tom, co dělají, jsou dobří. A je úplně jedno, jestli je to celospolečensky uznávaný vědec či šikovný řemeslník, který je precizní profesionál a svou práci dělá s nasazením. Tady jde o to, snažit se být skutečně dobrý v tom, co dělám a vydat ze sebe maximum. Lidově řečeno “neošolichat to”. Když už něco dělám a trávím na tom denně osm hodin, tak by to mělo mít nějaký smysl a stopa, která za mnou jako za pracujícím člověkem zůstane, by měla mít nějakou úroveň. Pracuji jako interiérová designérka a stále mě udivuje, i po 25 letech po pádu komunismu, kvalita a estetická úroveň českého interiéru. A to se týká interiérů bytů a domů, ale i komerčních prostor jako jsou restaurace, penziony nebo kanceláře. Zdá se, že Český národ moc neřeší kvalitu svého bydlení nebo si nestojí na seznamu priorit v čelní pozici. Stačí se podívat na webové portály prodávající nebo pronajímající byty. Z obrázků na mě doslova svítí křiklavě oranžové či zelené stěny v místnostech, věšák s mokrýma ponožkama stojící uprostřed obývacího pokoje či masivní obývací stěny s vystavenými porcelánovými figurkami, tzv. “lapači prachu”. Umělohmotný ubrus ve stylu krajky na jídelním stole taky nepřidá na stylu, nebo si někdo myslí, že se u takové tabule skvěle stoluje? Velmi častým prvkem nepovedených českých interiérů jsou materiály zakoupené v jednom z hobby marketů. Nejlevnější laminátové podlahy s velmi špatnou imitací dřeva, navíc zkombinované s lištou v zcela jiném dekoru a nebo zelené obklady do koupelny, kdy tzv. vychytávkou se stává dlaždička v dekoru květiny, umístěná jako akcentní prvek na stěně koupelny. Mnoho lidí mi může namítnout, ty lidi ale nemají peníze! Proto sahají po tak levných řešeních. Nesouhlasím, dobré interiéry se dají udělat i s malým rozpočtem, jen to chce věnovat tomu čas a energii a nekoupit první slevněnou podlahu, která nás upoutá v hobby marketu. Taky mě často pobaví paradoxy těchto nepovedených interiérů. Na stěně obývacího pokoje, kde se “šetřilo” snad na všem se nachází nejnovější chytrá televize s uhlopříčkou 80” v hodnotě 70 000 Kč a připojenou herní konzolí. Tak tady na kvalitu bydlení určitě nehrají, tady jde o něco zcela odlišného. Dále mě můžete oponovat, že ty lidi jednoduše neví, jak si vkusně zařídit byt. Ano, je to možné nicméně v tom případě se mohou obrátit na profesionála - bytového architekta či interiérového designéra. Ono se ale tak moc často neděje. Služby bytového architekta se u nás zdaleka nevyužívají tak často, jako je tomu v zahraničí. V České republice je totiž, řečeno s nadsázkou, každá manželka bytová architektka. Samozřejmě, svůj dům si nějakým způsobem zařídí a její partner kutil k tomu udělá i elektroinstalace a odpady. On mu už soused poradí, jak na to…. Kvalita bydlení má mnohem větší dopad na kvalitu našeho života a psychiku, než si dokážeme představit. Mějte se rádi a dopřejte si kvalitní bydlení! V současné době si ve svém okolí všímám, že čím dál více lidí zvažuje využití služeb interiérového designéra. Při koupi domu či bytu, nebo při rekonstrukci se na mě obracejí klienti s otázkou, jak jim můžu pomoci. Je příjemné sledovat, že se český klient učí využívat tuto u nás relativně mladou profesi a že podobně jak je tomu v Británii či USA, vzít si “na to” profesionála se stává i u nás častější.
V žádněm případě se však nedá říci, že využití služeb interiérového designéra je zažitým či automatickým krokem českého klienta. Z mé zkušenosti je velmi zřejmé, že český klient vlastně ani neví, v čem mu může být designér nápomocen a jaký typ služeb a výstupů může od něj očekávat. Je potřeba však říci, že neexistuje žádný standartizovaný postup typu “výrobní plán” s jasně určeným typem výstupů, který by byl předem dán a musel se dodržovat. Vzhledem k tomu, že se jedná o částečně kreativní profesi je potřeba uvážit individuální přístup jednotlivého designéra, který se promítne do postupu při navrhování interiéru, do typu výstupů (technické výkresy, 3D vizualizace, osvětlovací schéma) a celkového vedení zakázky. Na druhou stranu při tvorbě interiérů existují určité po sobě logicky navazující kroky, které by měl designér při tvorbě návrhu či při realizaci reflektovat. 1. Studie prostoru. V této fázi by designér měl předložit různé možnosti, jak prostor, který mu byl klientem svěřen, “uchopit” z hlediska dispozičního. Pro lepší představu uvedu typ otázek, na které by měl dát designér v této fázi odpověď. “Kde bude v prostoru umístěna pohovka/stůl/krb/televize/kuchyňská linka/atd? Jaký bude mít tvar? Jakou velikost? Pro kolik lidí?” Na základě vstupního rozhovoru s klientem týkajícího se požadavků na interiér, počtu členů rodiny a jejich zvyklostech, klient obdrží studii prostoru, ze které uvidí rozmístění jednotlivých zařizovacích předmětů, osvětlení či popř. i doporučení stavebních úprav. 2. Stanovení stylu interiéru. Tíhne klient k jednoduchosti? Je rád obklopen přírodními materiály? Baví ho “retro”? Má klientka ráda provensálký styl? Má klient zakoupen byt ve zrenovované továrně? K tomu by se hodil industriální styl… Úkolem designéra v této fázi procesu je pochopit klienta z hlediska jeho stylových preferencí a doporučit mu např. formou koláže styl, který by se mu líbil a ve kterém by se cítil dobře. 3. Barevně-materiálové schéma. Jaké materiály se budou v interiéru vyskytovat? Jaké barvy? V jakém dekoru bude podlaha? Jaký typ potahové látky použijeme na sedací soupravu? Z čeho bude vyrobena kuchyňská linka a v jakém dekoru? Designérovým úkolem je pro klienta připravit tzv. “barevně-materiálové schéma”, které pokryje veškeré materiály včetně jejich barevnosti, vyskytující se v daném interiéru. Záměrem je vytvořit takové schéma, které bude tvořit esteticky fungující a vyvážený celek a bude na klienta působit požadovaným dojmem. 4. Doporučení konkrétních zařizovacích předmětů. Jakmile se dohodne klient a designér na barevně-materiálovém schématu, stylu a dispozičním řešení místnosti, může se přejít k výběru konkrétních zařizovacích předmětů. Probíhají návštěvy showroomů s nábytkem, osvětlením, koberci, okenními dekoracemi a klient na doporučení designéra vybírá a zkouší. Je daná sedací souprava pohodlná? Líbí se klientovi vybraná potahová látka? Klient obdrží tzv. “katalogový list”, což je přehledný seznam veškerých zařizovacích předmětů včetně rozměrů, kontaktů na dodavatele, cen atd. Dále pro časově vytížené klienty je možné se domluvit na další službě a to nákup a zajištění dodávky nábytků přímo na místo realizace. 5. Návrh vestavěných nábytků a nábytků na míru. Další službou designéra je návrh nábytků na míru a příprava projektové dokumentace pro truhláře, který pod dohledem autora nábytky vyrobí (kuchyně, vestavěné skříně, solitérní nábytky na míru atd.) 6. Dohled nad realizací. Jedná se o supervizi jednotlivých řemesel, které budou navrhnutý interiér realizovat, např. pokládka dlažby dle kladečského plánu, aplikace stěrky na příčku, dohled nad rekonstrukcí koupelny apod. Úkolem designéra je zajistit, aby nová realita odpovídala návrhu a byla provedena v požadované kvalitě a čase. Ať už se rozhodnete pro vytvoření svého domova svépomocí, či ve spolupráci s designérem přeji hodně příjemných chvil v “novém”. Markéta Aniolová Interiérový designér ve Urban Sphere Interior |
AutorMarkéta Killi Archiv
February 2022
|